Slachtoffer van een verkeersongeval
Er is bekend gemaakt dat voor het eerst sinds 2003 het aantal dodelijke slachtoffers in het verkeer in Nederland is gestegen. Vielen er in 2010 640 dodelijke slachtoffers, in 2011 is dit gestegen naar 661. Hoewel Nederland nog steeds een van de meest veilige landen op het gebied van verkeer in Europa is, is dit toch een ongewenste ontwikkeling.
Oorzaak 1? De vergrijzing
Vooral het aantal doden onder ouderen is gestegen. Een van de oorzaken hiervan is de vergrijzing. Er zijn simpelweg meer ouderen dan vroeger en ze zijn ook vaak nog erg vitaal. Zo pakken 65-plussers vaker de (elektrische)fiets. Veel ouderen vinden het lastig de snelle acceleratie van zo’n fiets te beheersen en komen daardoor vaker ten val.
Het aantal dodelijke slachtoffers is tot voor kort jaarlijks gedaald. Het aantal ernstig gewonden is daarentegen de laatste jaren alleen maar gestegen. Deze groep is vele malen groter dan de groep dodelijke slachtoffers: ruim 19.000 mensen zijn in 2010 gewond geraakt bij een verkeersongeval. Bij meer dan de helft van alle verkeersongevallen raakten fietsers gewond, vooral oudere mensen. Daarnaast is het aantal gewonden onder brommer- en motorrijders gestegen.
Fietsers zijn zwakkere verkeersdeelnemers
Omdat fietsers tot de zwakkere verkeersdeelnemers behoren, worden zij extra beschermd in ons rechtssysteem. Ook al is het ongeval (gedeeltelijk) te wijten aan het slachtoffer, vaak kan hij of zij toch een groot deel van zijn letselschade vergoed krijgen. Rond letselschadezaken spelen vele medische en juridische vraagstukken. Het is dan ook van groot belang dat al in een vroeg stadium een letselschadeadvocaat wordt ingeschakeld. Een op het oog eenvoudig ongeval kan meer consequenties hebben dan verwacht.
De schade inventariseren
Veel verzekeraars sturen kort na een ongeval een expert naar het slachtoffer om de schade te inventariseren. Dit gebeurt meestal met de beste bedoelingen en lijkt erg slachtoffervriendelijk. Toch heeft de expert van de verzekeraar naast het belang van het slachtoffer ook altijd het belang van zijn werkgever voor ogen. Deze twee belangen zijn tegenstrijdig. Waar het slachtoffer gebaat is bij het volledig uitbetaald krijgen van zijn schade, zal de verzekeraar proberen de vergoeding lager te houden. Als slachtoffer weet je niet waar je recht op hebt, want je bent (meestal) geen professional.
Een belangenbehartiger voor het slachtoffer
Daarom is het belangrijk dat bij een eerste gesprek met de verzekeraar een belangenbehartiger voor het slachtoffer aanwezig is. Regelmatig maken wij mee, dat uitspraken die in een eerste gesprek met een verzekeringsexpert in goed vertrouwen zijn gedaan, later tegen iemand gebruikt worden. Een letselschadeadvocaat had in zo’n situatie de achtergronden van de vragen kunnen uitleggen. Hierdoor komen sommige antwoorden toch in een ander daglicht te staan. Wanneer u onverhoopt het slachtoffer wordt van een verkeersongeval, ga dan niet alleen, maar samen met een letselschadeadvocaat het gesprek met de verzekeraar aan. Zo weet u zeker dat u krijgt waar u recht op heeft.
Verwante informatie
- Wat kost een letselschadeadvocaat?
- Met welke kosten (schadeposten) hebt u te maken en worden deze vergoed?
- Aan welke voorwaarden voldoet een goede letselschadeadvocaat?
- Hoe verloopt een schaderegelingsproces bij letselschade?
- Oorzaken ongevallen dieren
Verwante diensten
- Ondersteuning bij een bedrijfsongeval
- Ondersteuning bij een ongeval met dieren
- Ondersteuning bij verkeersongevallen
Contact
Voor meer informatie neemt u contact op met Wolthers Jagersma advocaten